PELAWAT

Saturday, May 15, 2010

SMK SERI NERING SEPINTAS LALU



Sek. Men. Keb. Seri Nering (SMKSN) terletak 2 km dari Bandar Jerteh, berhampiran jalan utama menuju Kuala Terengganu dan Kota Bharu, dalam perkampungan Melayu yang dikenali dengan nama Kampung Pulau Rimau.

Bangunan sekolah mula dibina pada awal 1968 dan merupakan sekolah menengah Melayu ke-3 di Besut yang dikenali pada masa itu sebagai Sekolah Menengah Kebangsaan Jerteh. Nama itu kemudiannya ditukar oleh pihak pentadbiran kepada Sekolah Seri Nering, Jerteh. Kini nama rasminya ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Nering, Jerteh Terengganu. Pembukaan rasmi bangunan sekolah pada 11 Mei 1975 oleh YB Dr. Mahathir Mohamad selaku menteri pelajaran pada masa itu.

Pada awal penubuhhanya, sekolah ni mempunyai sebuah bangunan kekal 2 tingkat dengan 10 buah bilik darjah, sebuah makmal sains, stor, pejabat, bilik guru besar, tandas murid dan guru. Jumlah pelajar ketika itu ialah seramai 180. Kini, dengan keluasan 99,788 hektar SMKSN merupaka sebuah sekolah yang terbesar di Daerah Besut dengan jumlah pelajarnya hampir 2,000 orang dari tingkatan 1 hingga tingkatan 6





2 comments:

  1. banyak kenangan aku kat sekolah ni....
    Razi yaacob

    ReplyDelete
  2. I was there from 1978 to 1980

    ReplyDelete